Autor: Rena Pederson
Godina izdanja: 2009.
Nakladnik: Alfa
Format: 13x19 cm
Broj stranica: 335
Prevoditelj: Ksenija Bertol

Ovo nije knjiga o religiji niti o vjeri, nego knjiga o jednom od mnogih područja života tijekom ljudske povijesti gdje se uloga, važnost i položaj žene pokušao umanjiti ili čak izbrisati. Ovo je priča o životu takve žene – priča o Juniji, apostolici.

Na jednom od svojih predavanja autorica Rena Pederson čula je za Juniju i odlučila je pronaći. Nakon dugog i opsežnog istraživanja, iznijevši zaključke svojeg rada, napisala je knjigu Junija, izgubljena apostolica, koja je objavljena u nakladi izdavačke kuće “Alfa”.

Novinarka Rena Pederson je dobitnica brojnih nagrada. Živi u državi Washington gdje radi kao spisateljica govora. Bila je finalistica za Pulitzerovu nagradu u kategoriji uredničkog pisanja, a devet godina je bila i član njihovog odbora.

Pripremajući ovu knjigu napravila je opsežnu istragu o čemu govori i veliki bibliografski popis na kraju knjige. Tijekom istraživačkog rada obišla je mnoge zemlje, razgovarala je i dopisivala se s uglednim povjesničarima i bibliografima te na je temelju tih informacija napisala priču o Juniji. Opsežne bilješke na kraju knjige pomoći će čitatelju da se detaljnije upozna s informacijama do kojih je autorica došla.

Potraga za Junijom počela je iz, na prvi pogled, jednostavnog pitanja: tko je bila Junija i je li doista bila apostol? U Poslanici Rimljanima 16.7 stoji sljedeći zapis: "Pozdravite Andronika i Junija, moje sunarodnjake i sudrugove mi u sužanjstvu! Oni su istaknuti apostoli i postali su već prije mene Kršćanima." Iako ju je razočarala činjenica da je Junije muškarac, na dnu stranice je uočila bilješku: "Pretpostavljeno ime u grčkom izvorniku glasi Junija, žensko ime."  Ta kontradikcija potaknula ju je na istragu tijekom koje će shvatiti da to neće biti samo priča o Juniji nego i o mnogim drugim ženama prvobitne Crkve.

Na samom početku otvarala su se mnoga pitanja: zašto je Junijino ime nestalo iz Biblije, da li je bila apostol i kako je pronaći kada je već nema stotinama godina? Potraga za Junijom važna je upravo zbog toga što otvara mogućnost da su u prvim danima kršćanstva žene mogle postati svećenice i propovijedati što je danas nezamislivo i zabranjeno. Iako se smatralo da je Pavao želio ušutkati žene, s ovom pohvalom Junije pokazao se mnogo tolerantniji.

Zbog naravi priča u Bibliji, zbog toga što su mnoge promijenjene tijekom stoljeća i prepisivanja te zbog različitih tumačenja istih činjenica, Rena Pederson morala je uz pomoć ustanovljenih povijesnih činjenica (do kojih se došlo na osnovu arheoloških saznanja), konstruirati svijet u kojem je živjela Junija. Tako se, primjerice, uputila u Pompeje koji su ostali zaustavljeni u vremenu i prostoru i koji su mogli prikazati život u Rimu u koji je stigla ova žena.

Krenuvši od rekonstrukcije načina života, položaja robova u Rimu i načina na koji su ti robovi mogli biti oslobođeni te kako su kao oslobođeni robovi dalje živjeli, autorica je ustanovila da je Junija najvjerojatnije bila oslobođena ropkinja rimskog plemića Junija.

Položaj žena u Rimu bio je izuzetno težak i imale su jako mala prava, a njihov je jedini zadatak bio da rađaju djecu, odgajaju ih, borave u kući i vode kućanstvo. Zbog toga su, kad se pojavila nova vjera – kršćanstvo, koja je govorila da su žene i muškarci jednaki te obećavala vječni život, žene bile te koje su u svojim kućama prilikom obavljanja raznih poslova, međusobnim zajedničkim druženjima i odgojem djece, propovijedale i širile riječ o Kristu.

Tragajući po starim povijesnim i biblijskim zapisima, autorica se vodila pitanjem tko je "izbrisao" Juniju? Tako je došla do vjerojatnog zaključka da je začetnik pretvaranja Junije u muškarca bio Egidije, jedan od najutjecajnijih mislilaca svog vremena. Bilo je to u 13. stoljeću kada je srednji vijek bio na izmaku, a renesansa se počela rađati. To je ujedno bilo razdoblje najdramatičnijeg obračuna crkve i države.

Većina europskih sveučilišta nastala je u 13. stoljeću kada se visoko obrazovanje zbog potrebe za sve većom stručnošću i znanjem u slobodnim umijećima počelo prenositi iz kraljevskih i crkvenih krugova u gradska središta, a tu nije bilo mjesta za žene. Od ranih stoljeća Crkve žene su vodile samostanske škole, no sada je njihov doprinos obrazovanju bio izrazito umanjen. Muškarci su postali stručni pripovjedači i pisali su povijest muškaraca. Oni su protumačili biblijske tekstove, protumačili filozofske rasprave i na taj način brižljivo sačuvali zamisli filozofa muškaraca. Muškarci su napisali teologije koje su opravdale ženin položaj u Crkvi. U takvom okružju živio je Egidije i ono je oblikovalo njegovo stajalište o vjeri i položaju žena.

Na kraju svoje potrage Rena Pederson došla je do sljedećih zaključaka:

• Od 1. do 12. stoljeća crkveni oci i znanstvenici priznavali su Juniju kao apostolicu
  • Pravoslavna crkva štuje je kao sveticu od 10. stoljeća
  • Danas je većina biblijskih prijevoda i vodećih znanstvenika, muškaraca i žena, priznaje

Međutim, iako je ova knjiga o Juniji, autorica se dotiče i mnogih drugih žena iz Biblije koje su neopravdano zanijekane, proglašene nedostojnima, čiji je položaj u ranom svijetu kršćanstva nepravedno umanjen. Neke od njih su Marija iz Magdale, Tekla, Priska, Nimfa, Feba, Trifena, Trifoza i Persida.

Knjiga "Junija, izgubljena apostolica" baca sasvim novo svjetlo na položaj žena u Crkvi nekada, ali i danas, što se najbolje vidi iz riječi same autorice kojima završavamo ovu recenziju:

"Nisu sve žene rođeni vođe, no nisu ni svi muškarci. Životne priče Junije, Priske, Febe i Marije naučile su nas da su postojale žene koje su djelovale rame uz rame muškarcima, kao poštovani partneri u činjenju i širenju Božjega djela.

2000 godina poslije njih borba o muškim i ženskim ulogama u Crkvi još traje. I današnje žene moraju usklađivati svoj javni i privatni život. Rastrgane su između doma, srca i javnosti. Upravo zato traže svoje mjesto u nekim vjerama, postavljaju pitanja o teološkim školama. Pišu knjige o Mariji Magdaleni, sada i o Juniji. Možda će i za to doći vrijeme..."