gotManje od tri mjeseca ostala su do početka prikazivanja posljednje sezone Igre prijestolja. Datum izlaska je nedjelja 14. travnja, a epizode će biti premijerno prikazivane uobičajenim tempom od jednog nastavka tjedno, što znači da se izlazak zadnje epizode kompletne serije očekuje 19. svibnja.

Glass official theatrical posterU kinima se ovih dana vrti Glass, treći film iz prve Shyamalanove trilogije. Neslomljivi Overseer (Bruce Willis) obračunat će se s nadljudski moćnim Beastom (James McAvoy), i starim neprijateljem Glassom (Samuel L. Jackson).

warhammerProizvođači igara Warhammer koristili su strategiju uvođenja novih edicija svakih nekoliko godina. Kao rezultat takve politike, njihove igre su opstale desetljećima. No prije nekoliko godina ukinuta je jedna od dvije najdugovječnije igre Warhammer Fantasy Battles, a nastavljen je razvoj Warhammera 40000.

avengers endgameSaga o Osvetnicima započela je s Iron Manom (2008) a završit će ju Avengers: Endgame (2019). Nakon dvadeset jednog filma u ukupnom trajanju od 38 sati, približava se vrijeme rastanka s nekima od omiljenih junaka.

Aleksandar Žiljak: Irbis

irbis-ziljakNaslov knjige: IRBIS
Autor: Aleksandar Žiljak
Godina izdanja: 2012.
Nakladnik: Zagrebačka naklada
Format: 20
Broj stranica: 182
Prevoditelj: /
Jezik originala: hrvatski

IRBIS
ili occupy Hrvatska, negdje u bliskoj budućnosti

Treba li ikome posebno predstavljati Aleksandra Žiljka? Oni koji nisu slušali nijedno njegovo predavanje na nekoj od konvencija diljem Lijepe Naše, osim što ne znaju što su propustili, vjerojatno su za njega čuli kao nagrađivanog autora, ilustratora, urednika. Uz takvo iskustvo, nije čudno što je Irbis ozbiljan kandidat za nagradu Sfera 2012 (da, još jednu).

Irbis ili snježni leopard glavni je muški protagonist ovog romana spekulativne fikcije uz prvu fantastičnu premisu da iz tijela velike mačke zirka inteligentan ljudski mozak. On nam je ujedno i pripovjedač i vodič kroz prilično antiutopijski svijet bliske budućnosti, sa posebnim osvrtom na Hrvatsku gdje se većina radnje odvija. World building je uvjerljiv iako ne odveć smion jer mahom izvlači zaključke iz trendova koje se već danas zamjećuje u svjetskoj geografsko-političko-resursno-vojnoj sceni, što ne znači da se u tekstu ne nailazi na zanimljive spekulacije i detalje koji podižu obrve. U glavnim crtama, ekstremistički džihad jaše na valu dekadencije zapadnjačkog kapitalizma i nezadovoljstva pauperiziranih masa koje su mu naličje, te uspijeva u tome da iz svijeta iskorijeni taj nesveti otrov. Ili ne baš?

Druga 'trećina' knjige je radnja – točnije – akcija. Vojnički žargon, psovanje na kineskom (Firefly, anyone?), umjetna inteligencija usađenja u životinje, kiborzi, nanoboti, klonovi, pokoji omaž, tone i megatone streljiva i eksploziva i sve to u hodu tj. trku dok sudbina civilizacije kakvu poznajemo ovisi o našim protagonistima. Kome se mile patrilokalni uratci sličnog, samo manje kalibarskog, žanra neka svakako pročitaju Formulu za kaos od Franje Janeša. A kad smo već kod formula, Irbis koristi jednu dobro provjerenu; macho sa pozadinom kombatanta (sve vidio, sve prošao) + opaka ljepotica s mozgom + početne trzavice + njihova osobna nevolja sa posljedicama koje se prelijevaju na grad/državu/svijet i iz koje se moraju zajedničkim snagama izvući + puno akcije, odvažnih i lojalnih prijatelja osobenjaka, slijepe sreće, akcije i unutarnje preobrazbe (nabolje). I još akcije. Da, Irbis bi se dobro čitao na traci za trčanje. Prava je šteta što su glavni likovi, valjda zato što su morali biti uklopljeni u šabloniziranu fabulu, jednako tako šablonizirani. Motivacija? Nepoznata. Plošnost? Poprilična. Osobnost? 404 not found. Jedini specifikum je vrsta/rod/porodica/red/razred glavnog lika što doduše dolazi do izražaja u pojedinim situacijama, ali inače ga se čita kao vulgaris homo sapiens sapiens koji se samo preselio u tijelo velike mačke i s time je toliko cool da i on većinu vremena zaboravlja na tu sitnicu.

Treća 'trećina' knjige je humor. Nalazi ga se u situacijama, u likovima, u dijalozima, što ne znači da je Irbis tek šarolika farsa u petoj brzini. Ovo djelo se možda čita kao zapis nabrijanog holivudskog akcijskog trilera ali također je inteligentno pisano i sadrži i poruku koja se ne mora tražiti među redovima već je pamfletizirana i potcrtana da čitatelji, dekoncentrirani adrenalinom, jurnjavom i eksplozijama, ne promaše bit.

U Irbisu se dotiču mnoge teme koje nam u dobu u kojem živimo trebaju ozbiljno zaokupljati pažnju - očuvanje okoliša, flore i faune, pa očuvanje same ljudskosti i dostojanstva ljudskih bića, zajedništva, općeg prosperiteta, društvenog uređenja i svjetonazora koji to omogućava i njeguje, samo da spomenemo neke. Demonstracije odgovora na ova pitanja su u knjizi radikalne, ogorčene i beskompromisne. Umjesto vjere i povjerenja, nastupa sila. Nekada se kvaran zub ne popravlja, nego čupa iz korijena, a pitanje je da li smo toliko beznadni da trebamo sve iz temelja uništiti ili bi još ipak mogli pomijeniti kurs i graditi novo na starom. Knjiga ne ostavlja prostora sumnji. U Irbisu dolazak novog doba nastaje doslovnom defenestracijom staroga, simboličkom kastracijom kapitalizma i oslobođenjem životinja od (kvazi) istočnog grijeha, uz nova pravila i nove vladare. Knjiga završava u tonu olakšanja i proverbijalnog svjetla na kraju tunela, no ne odgovara na pitanje tko će čuvati same čuvare, te zaboravlja ili odlučuje zaboraviti da revolucije jedu svoju djecu.

„Olakšanje.
Tiranija je pala, došla je sloboda.
Sad je sve na nama.“