Autor: Stephen King
Godina izdanja: 2006
Format: 15cm x 23,5 cm
Broj stranica: 416
Prevoditelj: Božica Jakovlev
Ilustrator: Igor Kordej

Da su romani Stephena Kinga miljama daleko od pukog horora, može se uočiti u djelima poput Rose Madder, u kojima se prepušta dramskoj strani svojeg stvaralaštva, uvijek aktivnoj kritici ljudske običajnosti i mentaliteta. Njegova druga djela, jednako životna, poput It ili Tommyknockers, ispunjena su istinom teškim iskustvima ljudi, ali temeljno prožeta paranormalnošću koja čitatelja može odmaknuti od stvarne drame. U Rose Madder, ono paranormalno skromno je prisutno, mada krajnje bitno, te King i toliko ozbiljno na papir preuzima socijalnu problematiku obiteljskog zlostavljanja.

O zlostavljanju žena Rose Madder ima koješta reći, što će King bez pardona naznačiti dramatičnim, neugodno pitkim uvodnim dijelom romana. Rose Daniels, centralni lik djela, udana je za Normana, lokalnog policajca sklonog preučestalom bojanju zidova tuđom krvlju, a da sam to uzima pod normalno, uopće nije upitno. Pod njegovom batinama Rose već pamti pobačaj, ali Norman nakon toga nije prestao s maltretiranjem, uvijek u četiri zida bilo na poslu bilo kod kuće, i količina patnje koju Rose trpi nastavlja se povećavati. Jednog jutra, jedna kapljica krvi na bijelim plahtama izazove u Rose kratki spoj, te ga ona iznenada napušta. U drugom gradu, Rose će naići na ljude željne pomoći joj, no također, Rose zna kako je Norman već na putu da je pronađe i izbije iz nje svaku trunku života. U njenoj borbi s izvanjskim i unutarnjim demonima zbilje, Rose u lokalnom antikvarijatu nailazi na mističnu sliku koja je povuče k sebi neobjašnjivom silom, a slika će, slijedeći Rosein život, odigrati ključnu ulogu u razrješenju njihovih života.

Rose Madder je moćan roman koji neće onoliko „zabaviti“ u smislu svog žanra, koliko će poticanjem znatiželje rastvoriti svijest o problemu koji tematizira. U tom kontekstu posve zadovoljava, on je dinamičan, bogat radnjom, likovima i dijalogom, kreativan, originalan i upečatljiv, ali ono bitno je što vrijeme podareno knjizi bitno završava novim znanjem, novom svijesti o problemu. Jest, prisutno je to u većini njegovih romana, no u Rose Madder nalazi se karakteristična, jedinstvena snaga, kao da svaka zlostavljena žena sama progovara o još uvijek bizarno zanemarenom društvenom problemu.

Zahvaljujući Kingovoj sposobnosti realističkog iskaza, s jedne strane do u moment živog prikaza situacija, s druge strane briljantnog profiliranja likova, ono što se u romanu zbiva, nužno se doživljava. Opisna točnost pravih riječi na pravom mjestu je zapanjujuća. Beskompromisno baca u centar svakog konflikta, kojima je roman općenito ispunjen, pa će uvijek prisutna napetost, bogatstvo intenziteta odnosa i paleta osjećaja lako dovesti do zapaljenja uma. Malen broj glavnih likova omogućio je Kingu savršenije kreacije, no ma koliko Rose bila bitna, Norman je taj na kojeg pada autorov fokus, stoga interes; a uspješan način na koji je jedan psihopat prikazan, presjek svakog takvog psihopata, potiče na promišljanje. Kao da je uz njihova tijela stajao i pomno promatrao kako žive, King odista pokazuje što se među ljudima događa i u kakve se paklene mreže sapliću, kao da ih je sam proživio.

Sklonost Kingovoj upotrebi mitologije i ovdje dolazi do izražaja, štoviše, igra bitnu ulogu. U razlici spram uobičajene prakse, ovdje se King oslanja na elemente grčke mitologije. Iz njih vadi aspekte i konkretizira ih u slučaju Rose Madder, povlačeći tom linijom element paranormalnosti u dva vida: kao metafora za zbivanja radnje, aktualne i onih koje ovdje nisu prikazane, te kao refleksija psihe likova, na razini radnje romana i autorefleksivno njih samih. Stvarnost i mitologiju povezao je besprijekorno, podarujući radnji sloj pjesničkog rasvjetljenja, tumačenje simbolima, a možda se najbolji detalji kriju u preplitanju modernih američkih kulturnih referenci s drevnom grčkom predajom. Spona grčkog minotaura s američkom policijom samo je jedna od takvih intrigantno uočenih aspekata problematike kojom se bavi, ali simbolička prožetost ide znatno dublje u Rose Madder, pa je, i tako studijski, vrijedno djelo.

Općenito, može se reći da je Rose Madder jedno od bitnijih djela što ih je King napisao, mada on za Rose Madder tvrdi da je ispala štura i pretenciozna. U hrvatskom izdanju, prevoditeljski trud Božice Jakovlev urađa savršenim plodom, pa je i specifično istaknuta preporuka da se Rose Madder, pod kategorijom obaveznih djela, pročita prema njenom prijevodu, u izdanju Algoritma.