gotManje od tri mjeseca ostala su do početka prikazivanja posljednje sezone Igre prijestolja. Datum izlaska je nedjelja 14. travnja, a epizode će biti premijerno prikazivane uobičajenim tempom od jednog nastavka tjedno, što znači da se izlazak zadnje epizode kompletne serije očekuje 19. svibnja.

Glass official theatrical posterU kinima se ovih dana vrti Glass, treći film iz prve Shyamalanove trilogije. Neslomljivi Overseer (Bruce Willis) obračunat će se s nadljudski moćnim Beastom (James McAvoy), i starim neprijateljem Glassom (Samuel L. Jackson).

warhammerProizvođači igara Warhammer koristili su strategiju uvođenja novih edicija svakih nekoliko godina. Kao rezultat takve politike, njihove igre su opstale desetljećima. No prije nekoliko godina ukinuta je jedna od dvije najdugovječnije igre Warhammer Fantasy Battles, a nastavljen je razvoj Warhammera 40000.

avengers endgameSaga o Osvetnicima započela je s Iron Manom (2008) a završit će ju Avengers: Endgame (2019). Nakon dvadeset jednog filma u ukupnom trajanju od 38 sati, približava se vrijeme rastanka s nekima od omiljenih junaka.

Rita Monaldi, Francesco Sorti: Salajevo jaje

Autor: Tirena

salajevo_jaje250Naslov knjige: Salajevo jaje

Autori: Rita Monaldi i Francsesco Sorti
Godina izdanja: 2011.

Nakladnik: Fraktura

Broj stranica: 296 str.
Prevoditelj: Mirna Čubranić

Jezik originala: talijanski

Jedna od najvećih senzacija Interlibera 2011. zasigurno je drugi posjet Hrvatskoj bračnog spisateljskog para Monaldi i Sorti koji su se svojim ciklusom Imprimatur, Secretum, Veritas, Mysterium…o opatu kastratu, poznatom diplomati i špijunu Attu Melaniju, proslavili ne samo kod nas nego i u cijeloj Europi. Izborom tema koje se tiču najvećih događaja u baroknoj Europi, ali i izravnim postavljanjem pitanja o mogućim krivim povijesnim (re)interpretacijama, autori su pali u nemilost u rodnoj Italiji, pa osim što su promijenili mjesto stanovanja, primorani su svoje sljedeće nastavke tiskati čak u Nizozemskoj. Iako ovaj ciklus predstavlja vrhunac njihova književna umijeća, a nastavak Mysterium tek je nedavno izašao iz tiska (prijevod je najavljen za kraj 2012. godine), autori su odlučili stvoriti nešto manje ambiciozan, ali ništa manje zanimljiv ciklus o posvojenom Salaju.

Prva knjiga serijala o Salaju, Salajeve sumnje smještena je u renesansnu Italiju i upoznaje nas s dobro poznatim povijesnim likovima Leonarda da Vincija i njegovog posinka Salaja. Ono što bi čitatelj očekivao jest naglasak na prikazu uma velikog genija Leonarda i njegovim pothvatima, no autori u središte odlučuju staviti posve netipičnog junaka: bludnika, izjelicu i varalicu Salaja. Salaj je zapravo tipični renesansni čovjek koji uživa u životu, umjetnički je nadaren i svaki slobodni trenutak troši na ugodu. No, s druge strane, sposobnost racionalizacije situacije omogućuje mu izlaz iz svakog problema, ali i uključivanje u vodeće povijesne zavjere. U Salajevim sumnjama otkriva se plan Nijemaca, tzv. Alzašana, koji žele srušiti papinsku vlast i uspostaviti novu njemačku vjeru. To čine tako da šire klevete o papama i Rimu, a sebe uzdižu kao narod od kulture i znanosti sa Strasburgom kao novim središtem.

Salajevo jaje ponovno u središte stavlja urotu, no ovaj put o otkriću novoga kontinenta. Kako bi naslikao najpotpuniju kartu svijeta Leonardo da Vinci šalje Salaja u Rim da potraži jednu geografsku knjigu na temelju koje će izraditi savršenu kopiju. Salajev naizgled jednostavan zadatak kupovine knjige pokrenut će niz događaja koji će dovesti do otmica, ubojstava, preljuba, ali i otkrivanja dobro čuvane tajne o novim otkrićima. Naime, dotadašnje vjerovanje da je Ameriku otkrio Vespucci pobija upravo «salajeva» knjiga, a teorija zavjere ide toliko daleko da navodi Kolumba kao papinog sina, ali i mogućnost da nije ni on otkrio Ameriku, nego čak netko treći.

Dok su Salajeve sumnje pisane u obliku pisama, Salajevo jaje je pisano na dva načina: u obliku zapisnika sa suđenja i u obliku Salajevih dnevničkih ispovijesti koje piše u zatvoru nakon što je uhićen zbog sumnje da je u Rimu počinio niz zločina. Stilski se ovaj nastavak ne razlikuje od prethodnog; i ovdje je Salajev rukopis prepoznatljiv po svojim pravopisnim pogreškama, vulgarizmima, psovkama i slobodnim izričajima. Duhovitost i nesputanost dio su Salajeva karaktera koji plijeni, pa čitatelji, iako možda nisu uvučeni u tekst povijesnom problematikom, ostaju vjerni knjizi do kraja.

Iako je ovaj povijesni ciklus daleko slabiji i manje pamtljiv od onog po kojem su postali poznati, Monaldi i Sorti Salaja su ipak pretvorili u prepoznatljiv lik koji će se pojaviti u još jednom nastavku, a pritom nisu iznevjerili osnovni koncept istraživanja i otkrivanja povijesnih tajni. Što god radili, Monaldi i Sorti će i dalje ostati jedni od najvećih pisaca povijesnih romana našega vremena.