xmenPrije izlaska filma vrijeme je da ukažemo na detalje koje je korisno znati prije nego feniks sleti u kina petog lipnja.

aladinU hrvatska kina danas stiže Aladdin, sljedeći u nizu Disneyevih hitova koji u novome ruhu obrađuje već ispričanu priču. Film će biti dostupan u dvije verzije, u originalu i sa hrvatskom sinkronizacijom.

goodomensNakon Američkih bogova, bliži se izlazak još jedne serije temeljene na romanu engleskog pisca. Djelo optimističnog naziva Good Omens izlazi krajem svibnja

gotManje od tri mjeseca ostala su do početka prikazivanja posljednje sezone Igre prijestolja. Datum izlaska je nedjelja 14. travnja, a epizode će biti premijerno prikazivane uobičajenim tempom od jednog nastavka tjedno, što znači da se izlazak zadnje epizode kompletne serije očekuje 19. svibnja.

Glass official theatrical posterU kinima se ovih dana vrti Glass, treći film iz prve Shyamalanove trilogije. Neslomljivi Overseer (Bruce Willis) obračunat će se s nadljudski moćnim Beastom (James McAvoy), i starim neprijateljem Glassom (Samuel L. Jackson).

Zdenko Bašić: Sjeverozapadni vjetar

sjeverozap_vjetarNaslov knjige: Sjeverozapadni Vjetar
Autor: Zdenko Bašić
Godina izdanja: 2011
Nakladnik: Planetopija
Format: 23,5 x 30 cm
Broj stranica: 88 str.

Domaće ime čovjeka koji se preko granice morao probiti na scenu da bi ovdje bio afirmiran posljednje se vrijeme može čuti češće, Zdenko Bašić ovom je prilikom pripremilo knjigu  o mitološkim bićima zagrebačkog gorja, kao jedini autor svih ilustracija i tekstova, u nakladi Planetopije pripremljen u tvrdom i prekrasno ilustriranom uvezu.

„O vilenjacima i elementarnim bićima sjeverozapadnog dijela Medvednice pa do Samoborskog kraja“, ova ilustrirana pripovijetka više je u naravi slikovnice, nego li doista pripovijetke, ali nije niti sasvim slikovnica, ponašajući se djelomice i kao enciklopedija. U harmoniji s porastom popularnosti novonastajućih dječjih slikovnica-pripovijetki poput Vampirologije, Oceanologije, adaptiranog Drakule ili Drevnog Egipta, i ovo djelo kreće se u  tom smjeru.

Broj od 88 stranica od svog je početka do kraja ilustriran crtežima i obrađenim fotografijama mašte, materijala i otjelovljenih opisa oko kojih se Bašić potrudio, ali za razliku od nekih drugih njegovih radova (npr. Steampunk Poe), ilustracije nisu grafički napasne i kompleksne, ali su veoma ugodne i prigodne tekstu i ugođaju koji stranice nastoje stvoriti. Stilski su upečatljive, prhke i poletne, variraju pristupom i kreću se od fantazističkih tijela čudovišnijih kreatura do ljudskih oblika. Unutar stila, prisutan je utjecaj burtonovštine.

Svaka je stranica posvećena drugom biću o kojem je Bašić čuo, bićima koja nisu izmišljena za potrebe knjige već jesu dio kulture (priče koje je autor čuo od svojih baka), ali o njima se neće puno saznati. Na 39 stranica nalaze se tekstovi koji u pravilu ne prelaze više od 1/5 čitave stranice, ako i toliko, a sadržaj svih tekstova su vrlo kratki, britki opisi toga što u suštini svako spomenuto biće radi i kako izgleda. Dakle, knjiga ne sadrži znanstveno-spekulativne tekstove o kulturnom simbolizmu naših kreatura, i na taj način ne doprinosi, ali može poslužiti u druge dvije svrhe.

U prvom slučaju, može poslužiti kao lijep poklon mlađima (ili onima koji takve stvari jednostavno vole), dapače možda ih potaknuti da se raspitaju o (pozamašnoj i iznimno vrijednoj) mitološkoj baštini naših krajeva. Prekrasan izgleda korica povući će ih unutra pošto-poto. Valja imati na umu, pred knjige pojavljuje se nekoliko ilustracija sa skromno nagim tijelima, pa ako tko ima s tim problem, da je svjestan toga, ali zaista, stvarno ne bi trebalo biti panike. U drugom slučaju, starije čitatelje bi moglo podsjetiti na isto - zakinutu slavensku mitologiju. Možda bi tkogod u budućnosti pokušao s ozbiljnijim studijsko-zabavnim djelom.

S obzirom čemu je knjiga namijenjena, jedini prigovor može ići uvodu Lidije Bajuk. Iz perspektive starijih neozbiljan komadićak teksta, a iz perspektive mlađih neshvatljiv, u oba slučaja nepotreban, pseudo-spiritualni nabačaj koji smeta Bašićevom prethodećem, prilagođenom priči.  To na stranu, preporuka.