Nastavak koji se čekao deset godina dobio je prvu najavu. U drugom dijelu hita iz 2009.-te očekujte posjet Bijeloj zombielandkući, Božić u zemlji zombija i monster truck.

jumanjiTreći film o Jumanjiju vodi nas kroz pustinju i prašumu. Kao da to nije dovoljno zahtjevno, grupi tinejdžera će u rješavanju igre pomoći ili odmoći njihovi djedovi.

xmenPrije izlaska filma vrijeme je da ukažemo na detalje koje je korisno znati prije nego feniks sleti u kina petog lipnja.

aladinU hrvatska kina danas stiže Aladdin, sljedeći u nizu Disneyevih hitova koji u novome ruhu obrađuje već ispričanu priču. Film će biti dostupan u dvije verzije, u originalu i sa hrvatskom sinkronizacijom.

goodomensNakon Američkih bogova, bliži se izlazak još jedne serije temeljene na romanu engleskog pisca. Djelo optimističnog naziva Good Omens izlazi krajem svibnja

Guy Gavriel Kay: Fionavarska tapiserija

stablo_ljeta250Naslov knjige: Fionavarska Tapiserija, knjiga I: Stablo Ljeta, knjiga II: Lutajući plam, Knjiga III: Najmračniji put
Autor: Guy Gavriel Kay
Godina izdanja: 2006, 2010, 2010
Format: 15,5 cm x 24 cm
Broj stranica: 350, 300, 420
Prevoditelj: Božica Jakovlev, Anja Majnarić

Fionavarska tapiserija prvi je objavljeni roman Guya Gavriela Kaya, napisan u tri knjige koje su izašle 1984. i 1986. godine, a u Hrvatskoj su zaživjele u prvoj dekadi 21. stoljeća, nakon što je Kayu porasla popularnost. Prvu knjigu prevela je poznata Algoritmova prevoditeljica Božica Jakovlev, dok je druge dvije knjige prevela Anja Majnarić čiji je posljednji projekt Bakkerov Princ Ničega, no ilustracije za sve tri knjige oslikao je Igor Kordej.

U početku Fionavarske tapiserije Kay istovremeno upoznaje čitatelja s Fionavarom, prvim od svjetova iz kojeg potječe refleksija našeg svijeta i mnogih drugih svjetova, te će, nadovezujući se na Fionavarsku tapiseriju, Kay nastaviti pisati romane u alternativnim svjetovima povezanim s Fionavaraom koji će na njih utjecati radnjom zaključenom u trećoj knjizi. Jedne večeri, petero studenata sveučilišta u Torontu povučena su u drugi svijet magom Lorenom Srebrenplaštim koji im otkriva tajanstveni Fionavar. Ondje se isprva osjećaju gostima, no ubrzo su uvučeni u događaje koji počinju buktati, prvenstveno povezani s ponovnim ustajanjem mračnog gospodara, i gdje će, nastojeći ga spriječiti, otkriti svoju pravu svrhu postojanja.

lutajuci_plam250Fionavarska tapiserija Kayevo je proto-djelo, potpis Kayeva stvaralaštva koji pokazuje njegove metode istraživanja, stil pisanja, preferirane teme i način prezentacije, uvijek prisutne i ponavljajuće kroz sve naredne knjige, ali je i djelo koje odskače od preostalih naslova koje je izdao usmjerenošću tematike i izvorom inspiracije. Eskapizam pomiješan s tolkienovštinom, klasična priča odabranih ljudi protiv velikog zla, na mnogo je načina slično konstruirana kao Tolkienovi radovi, kao i sasvim sličnog sadržaja, ali stilski drugačija. Kayeva karta svijeta Fionavara, jedna od karata koje se kroz knjige pojavljuju, također je sasvim slična Tolkienovim kartama, i slično kao što Tolkien koristi historijske premise kako bi oblikovao svoju priču, Kay koristi zapadnjačku mitologiju, prije svega europsku, kako bi ispričao priču. S obzirom na upletenost Kaya u Tolkienove posthumne radove, njegova inspiracija je očigledna, u neku ruku dobrodošla među tradicionalistima ili ljubiteljima eskapizma koji će ga cijeniti po tolkienovštini, budući da se ovim djelom Kay na više načina izdiže od većine takvih pisaca, u drugu ruku, iz moderne perspektive, ne pokazuje nikakvu originalnost.

No ipak, ne vrijedi to uzeti sasvim točno, budući da se u Fionavarskoj tapiseriji može pronaći štošta zanimljivoga. Kay je romantičarskog pisanja, ljubitelj poetike koliko proze i takav se stav snažno reflektira kroz gotovo sva djela. U Fionavarskoj tapiseriji njegov nevješt prozni stil pisanja, zanemarivanje psihologije i problemi s imaginacijom radnji potisnuti su pod mnoštvom osvježavajućih motiva koji otiskuju čitatelja iz ovog svijeta gdje između ostalog suptilno unosi i pokoji mračan motiv, zamaskiran, ali svejedno prisutnih, izvirućih i relevantnih, poput silovanja. Što kao kombinacija mnogih mitoloških elemenata, što kao njegove jedinstvene ideje, tri su knjige ispunjene svojevrsnom mističnošću neobičnog svijeta. Kay poklanja vremena identifikaciji regija koje opisuje, pridaje im klasične fantasy elemente i kuje poetske nazive za objekte koji čine kulturu u gradnji. Iako u djelu ne postoji jezična konzistentnost, velika se paralelna bitka vodi na razini pojmovlja i naziva, između pozitvnih i negativnih. Kay će također iskoristiti svaku priliku u knjizi da napiše pokoji stih, aspekt koji se ponavlja u njegovim narednim djelima. Stihovi po sebi nisu pamtljiva poetika, ali Kay je sposoban ispisati zanimljive jezične spojeve i uobraziti metafore koje prorijeđeno iskoristi i u opisivanju radnji ili likova, čime na trenutke podari istančanu svježinu, a definitvno se drastično razlikuje od današnjeg high fantasyja u porastu popularnosti.

najmracniji_put250Glavni likovi Fionavarske tapiserije uglavnom su površne, nedorečene figure i prije alatke Kayevih prohtjeva nego li upečatljivi likovi. Kao moderni i odrasli ljudi nisu naročito realistični, potpadajući tako pod nedorečene eskapističke metode fantasy pisaca u kojima se isti brže-bolje usmjeravaju na opisivanje njihova svijeta koji im se jako sviđa i pritom zanemaruju likove. Kroz knjigu se glavnim likovima događa ponešto i koješta, ali oni ostaju plastični, mekani, podređeni radnji i općenito nemaštoviti, što je nešto što se proteže kroz sve Kayeve knjige. Kay također općenito nema osjećaja za agresivnost, žustrinu, dozu svojevrsne okrutnosti realnosti koje stvara, stoga su sva djela, uključujući Fionavarsku tapiseriju, uglavnom „bezopasnog materijala“ u kojem se sami socio-kulturno-psihološki dijelovi uzimaju olako, a zbog mlakih likova, uvijek čitava radnja više ovisi o tome sviđa li vam se Kayevo nježno pisanje jer on svojim stilom samo zlo s kojim se uvijek bori nikako ne uspijeva uzdignuti. Osim glavnih likova, u romanu se pojavljuje i mnoštvo sporednih. Privlačnost lika raste proporcionalno njegovoj apstraktnosti, stoga su negativni likovi uglavnom mnogo zanimljiviji od pozitivnih, ali su jednako tako očito namijenjeni svojoj propasti, dok im je količina namijenjenog teksta posve zanemariva, budući da Kay ima jasan, tipičan cilj: uništiti veliko zlo.

Fionavarska tapiserija djelo je varljive kvalitete koje prije svega pokazuje Kayeve prvotne interese i osupnutost fantazijskim. Njegova naredna djela spisateljski su impozantnija djela, ali u Fionavarskoj tapiseriji Kay zadržava, unutar tradicionalističkog okvira, jednu specifičnu svježinu, i unatoč svim manama pisanja, puno je privlačnije kao prvo njegovo djelo, uz Tiganu, za čitanje i introdukciju pisca od nekih njegovih budućih naslova.