jumanjiTreći film o Jumanjiju vodi nas kroz pustinju i prašumu. Kao da to nije dovoljno zahtjevno, grupi tinejdžera će u rješavanju igre pomoći ili odmoći njihovi djedovi.

xmenPrije izlaska filma vrijeme je da ukažemo na detalje koje je korisno znati prije nego feniks sleti u kina petog lipnja.

aladinU hrvatska kina danas stiže Aladdin, sljedeći u nizu Disneyevih hitova koji u novome ruhu obrađuje već ispričanu priču. Film će biti dostupan u dvije verzije, u originalu i sa hrvatskom sinkronizacijom.

goodomensNakon Američkih bogova, bliži se izlazak još jedne serije temeljene na romanu engleskog pisca. Djelo optimističnog naziva Good Omens izlazi krajem svibnja

gotManje od tri mjeseca ostala su do početka prikazivanja posljednje sezone Igre prijestolja. Datum izlaska je nedjelja 14. travnja, a epizode će biti premijerno prikazivane uobičajenim tempom od jednog nastavka tjedno, što znači da se izlazak zadnje epizode kompletne serije očekuje 19. svibnja.

George R.R. Martin: Saga Pjesma Leda i Vatre – Igra prijestolja

Autor: sabriel

igraprijestolja.jpgKad igrate igru prijestolja, ili pobijedite, ili umrete. Nema srednjeg puta.

Masivan prvi dio serijala Pjesma Leda i Vatre, «Igra prijestolja» donijet će vam preko 800 stranica užitka u pisanju Georga R.R. Martina, tzv. Tolkiena novog doba.
U nakladi Algoritma izašla su do sada napisana 4 romana serijala: «Igra prijestolja», «Sraz kraljeva», «Oluja mačeva», «Gozba vrana», peti nastavak, koji fanovi širom svijeta očekuju zvat će se «A Dance With Dragons», šesti «The Winds of Winter», a sedmi «A Dream of Spring». Prema najnovijem intervjuu Georgea R.R. Martina iz kolovoza ove godine, doznajemo da će HBO početi raditi i TV-seriju Pjesma Leda i Vatre. Ako pilot bude prihvaćen, jedna sezona serije predstavljat će jedan nastavak knjige, a snimanje će započeti u listopadu ove godine.

George R. R. Martin započeo je pisanje «Igre prijestolja» još 1991. godine, no roman nije pisan kontinuirano zbog Martinovih projekata na filmu i televiziji, te je taj prvi dio sage objavljen tek 1996. godine. To je bio prvi Martinov veliki književni projekt. Prije toga je pisao kratke forme koje su mu donijele ugled i nagrade, no tek je sa serijalom Pjesma Leda i Vatre i prvim dijelom «Igra prijestolja» Martin postao planetarno poznat i priznat (Locus Award winner, nominiran 1997. godine za nagradu Nebula i World Fantasy Award). Slijedile su brojne druge nagrade, brojni obožavatelji, ali i drugi projekti i djela.

Martin je i sam izjavio da je njegova saga kombinacija povijesne fikcije i fantasyja, što prema nekim kritičarima jest ključno jer je time privukao ne samo fantasy čitatelje, nego i širu čitateljsku populaciju. Tu su aluzije na Ratove dviju ruža (Lannister = Lancaster i Stark=York) i druge srednjovjekovne ratove. Inače, Martin je obožavatelj povijesti, a jedno vrijeme ju je i studirao.

Drugi ključan moment su likovi. Likovi su ti koji pokreću radnju, čije odluke, dobre ili loše, pokreću cijeli niz lavina nepredviđenih događaja. Likovi su oni za koje se Martin vezao i koji su od predviđene trilogije napravili sagu od sedam dijelova.
Zanimljiva je struktura poglavlja kod Martina. Ona nemaju posebne naslove, već opet susrećemo te likove – poglavlja se zovu po imenu lika iz čijeg kuta gledamo na događaje.
U «Igri prijestolja» to su kneževski bračni par Eddard i Catlyn Stark, te troje od njihovo petero djece: djevojčice Sansa i Arya, te dječak Bran uz Eddardovog nezakonitog sina Jona Snowa, patuljak Tyrion - drugi sin iz kneževske obitelji Lannister i Daenerys Targaryen, posljednja iz loze svrgnutih kraljeva Martinovog izmaštanog kraljevstva.

Sedam kraljevina (u biti jedno jedinstveno kraljevstvo) nakon 15 godina mira pod vladavinom kralja Roberta Barathonea, sustižu posljedice minulog krvavog građanskog rata kojim je završila 300-godišnja vladavina dinastije Targaryen.
Eddard Stark, knez sjeverne pokrajine Oštrozimlje, ne sluti da će iznenadni posjet njegovog najboljeg prijatelja i kralja Roberta Barathonea zauvijek promijeniti miran obiteljski život na sjeveru kraljevstva. Čast kraljevog Namjesnika koju mu Robert nudi u njegovoj prijestolnici, Kraljevom grudobranu, razdvojit će njegovu obitelj, a spletke koje kuje obitelj Robertove kraljice Cersei Lannister pokazat će mu razmjere duboke krize u koju je ušlo Sedam kraljevina. S druge strane mora, 13-godišnja djevojka Daenerys, sa svojim 8 godina starijim bratom Vyserisom, posljednji je potomak kraljevske obitelji Targaryen u bijegu od osvete sadašnjeg kralja Roberta. Luđačko ponašanje njihovog oca kralja Aerysa II. potaknulo je prije 15 godina građanski rat u kojem je njihova loza izgubila prijestolje. Princ Vyseris, opsjednut idejom povratka prijestolja, prodaje svoju sestru Daenerys moćnom konjskom knezu khalu Drogu. Daenerys time počinje dug put afirmiranja sebe kao osobe i povratka zmajevskim korijenima svoje obitelji. I dok na scenu Sedam kraljevina stupaju intrige kneževskih kuća, sa sjevera se gotovo neprimjećeno bude bića iz najstarije povijesti, bića koja su smatrana samo bajkama prepričavanima uz ognjište.

Po mišljenju mnogih, uključujući i samog Martina, najzanimljivi lik serijala je Tyrion, drugi sin kneza Twyna – moćne, lijepe i zlatno-plavokose obitelji Lannister. Rođen kao patuljak, ružan i nevoljen, hedonist, lukav i podmukao s jedne strane, no s druge vrlo obrazovan, duhovit i u svojoj srži plemenitog srca. Tyrion je lik rastrgan između vjernosti svojoj obitelji, svojih poroka, uvreda i zanemarijvanja zbog svoje fizičke nakaznosti, te želje da postupi dobro u teškim odlukama koje su pred njim. On je lik koji uvijek ima spremnu šalu na svoj račun i čija je životna priča, kao i situacije u kojima će se naći, tragikomična. To je lik kojem ćete se divit, ali i kojega ćete žaliti.

Od parova, poseban je odnos supružnika Stark. Kod Martina ništa nije jednostavno, ništa crno-bijelo. U petnaest godina braka Eddard i Catlyn su se zavoljeli i dobili petero djece, no početak njihovog braka obilježile su dvije sjene – smrt Catlynog zaručnika, Eddardovog starijeg brata Brandona kojem je prvom bila obećana, te neimenovana žena koju je Eddard upoznao na bojištu u prvoj godini njihovog braka i koja mu je rodila nezakonito dijete Jona. Eddard i Catlyn su oboje snažnog karaktera – kod Eddarda se ističe hrabrost i osjećaj časti, a kod Catlyn osjećaj dužnosti i mudrost. No nijedno od njih dvoje nije bilo spremno za igru prijestolja.

Opća odlika Martinovih likova jest da su tako životni. Kod Martina nema cenzure ni na kojem području ljudskog života. Često se ističe uloga seksa, seksualnog nagona, seksualnih zločina i tabua u njegovim djelima. U jednom intervjuu on je to objasnio ovim riječima: «...Seks je važan dio života. Bio je važan u srednjem vijeku, važan je i danas, a bit će i u budućnosti. A ako je seks važan u stvarnom životu, onda želim da bude važan i u mojem serijalu. On je, uostalom, pravi pokretač akcije. Seksualni nagon nas pokreće, on je razlog zašto donosimo neke odluke, iako su one nekad prilično bedaste.»

Eros vlada životoma Martinovih likova, ali i Thanatos. Smrt likova njegovih romana je česta i brutalna - podjednako smrt dobrih i loših likova, glavnih i sporednih. «Previše je priča u kojima likovi nikad nisu u opasnosti. U kojima heroj sigurno neće stradati.», objašnjava Martin, «To mi se čini nerealnim i nezanimljivim. Želim da moji čitatelji emocionalno osjete moje tekstove. Ne samo da čitaju, nego da doista prožive knjigu.»

Kao i kod svake sage, postoji cijela velika povijest zemlje i ljudi koji su je oblikovali iza događaja koji se odvijaju neposredno pred našim očima. Na pozadini svake knjige nalazi se popis kneževskih kuća koji nam daje njihove opise i rodoslovlja, te popis vazalskih kuća. Na unutrašnjoj stranici korica nalaze se i zemljopisne karte bez kojih je teško zamisliti fantasy sage.

U igri prijestolja ili pobijedite, ili umrete. Uzmite Martinovo djelo u ruke i saznajte tko su pobjednici, a tko – mrtvaci.

Slični članci