godzilla2Prošle su već su četiri godine od kada je Ken Watabane, u prethodnom filmu, izgovorio glasovitu rečenicu: "Let them fight". Tada se naslovno čudovište borilo protiv malo poznatog MUTO-a. Ovoga puta će kralj svih čudovišta morati izaći na kraj, ne s jednim, nego s tri čudovišna bića: Rodanom, Mothrom i Kingom Ghidorahom. Kako ta bića izgledaju možete pogledati u novome traileru za film Godzilla: King of the Monsters.

marvels daredevilMali šok je odjeknuo internetom kad je Netflix izjavio kako neće biti 4. sezone "Daredevila". "Marvelov Daredevil se neće vratiti u 4. sezoni na Netflixu" - izjavio je Netflix za CNN. Slijepog odvjetnika iz Hell's Kitchen možda nastavimo gledati negdje drugdje... nadamo se.

grrmartin 300yearsPomahnitalo krenuh 14. listopada na Martinov blog na kojem je objavio vijest o datumu izlaska novog štiva iz serijala "A Song of Ice and Fire". Povratak u Westeros omogućio nam je već danas, pustivši u prodaju prvu od dvije knjige "Fire and Blood: 300 Years Before A Game of Thrones (A Targaryen History)".

HP wizards uniteSredine doslovno nema kad se spomene Harry Potter. Ako spadate u kategoriju obožavatelja sigurni smo da će Vas zainteresirati vijest, ali i mogućnost predbilježbe na igru koju mnogi u svijetu s nestrpljenjem očekuju.

kruna ponoci 2D

Drugi nastavak svjetski poznate tetralogije "Prijestolje od stakla" je objavljen u hrvatskom prijevodu. Pod nasovom "Kruna ponoći" Celaena Sardothien nastavlja obavljati svoju dužnost kao kraljev ubojica, ali na svoj način.

Ciklus fantasy članaka: Povijest fantasyja 4. dio

weird1Weird Tales

Kako možemo čuti iz usta mlade Jo March ili heroina Lucy Maud Montgomery, pisanje priča o vilenjacima i drevnim vremenima nije bilo neuobičajeno za mlade ženske spisateljice, ali ozbiljni muški časopisi, nisu prihvaćali takve priče. Tako su mnogi autori fantastike objavljivali ili u ženskim ili u okultnim časopisima (poput Spiritualista  ili  Predictiona u Ujedinjenom kraljevstvu.)

Veliki se preokret zbiva u Chicagu, jednog lijepog dana u ožujku 1923., kada pod upravom J. C. Hennebergera izlazi časopis Weird Tales, prvi službeni časopis za fantasy, horror i pulp književnost. Dva najpoznatija urednika bili su Edward Baird (1886-1957) i kasnije F. Wright (1888-1940). 

Časopis tokom 40ih preuzima William L. Delaney te kao urednicu postavlja Dorothy McIlwraith koja predsjeda časopisom sve do njegovog izlaska iz tiska, 1954., nakon čega se revival pojavio u obliku antologijskih izdanja tokom 70ih, 80ih i 90ih, a danas ima i svoju web stranicu.

PoeWeirdTalesOsim priča poznatih R. E. Howarda, H. P. Lovecrafta, Raya Bradburyja i mnogih drugih, zaštitni znak Weird Talesa bile su provokativne naslovne ilustracije umjetnice Margaret Brundage koja je tokom 30ih i 40ih godina šokirala javnost svojim prikazima razgolićenih žena, te različitih scena ritualnog žrtvovanja. (Sam je Lovecraft odstranjivao naslovnice svojih primjeraka časopisa, srameći se njihovog sadržaja.)

Margaret Hedda Johnson (1900.-1976.) rođena je u Chicagu, u obitelji švedsko-irskog podrijetla. Otac joj je umro vrlo rano te je odgajana u kršćanskom duhu, pod pokroviteljstvom majke i bake. Tijekom srednje škole i studija, bila je kolegica slavnog Walta Disneya. Udala se 1927. i razvela 1939., rodivši sina Kerlyna Byrda. Iako je potpomagala komercijalnosti časopisa tokom velike depresije i zarađivala podosta novaca, umrla je relativno osiromašena i nepoznata, iako se ilustriranjem za SF scenu nije prestala baviti sve do svoje smrti, 1976.

WeirdTales-Feb36Drugi poznati umjetnici i ilustratori koji su radili za tadašnje fantasy pisce su Gertrude Thompson, prijateljica Lewisa Carrolla te Sidney Sime, najpoznatiji po suradnji s Lordom Dunsanyjem. 

Autori i podjela fantasy žanra

Izbor autora koje ću predstaviti u člancima koji sljede rađen je prema mojim kriterijima. To nipošto nisu svi pisci ranog fantasya, ali su (po mojem mišljenju) najznačajniji kao i, meni barem minimalno poznati, što se tiče života i literature. Podijelila sam ih u nekoliko skupina, prema vlastitom nahođenju. 

Ugrubo gledano, rani se fantasy može podijeliti na metafizički/mitopoetični i kvazi-povijesni/konkretni interesni teren. Kod određenih autora prostor fantastičnog svijeta je na drugoj razini svijesti, kod drugih je u pitanju konkretno mjesto sa svojom poviješću i hijerarhijom, no na poimanje prostora u fantasyju te nasljeđe iste problematike u suvremenijoj književnosti, osvrnut ću se više u zaključnom članku serije. 

Ukoliko pak svoju podjelu učinimo finijom, fantasy onih dana možemo podijeliti u nekoliko struja, a navedene autore predstavljat ću vam unutar tih istih „strujnih“ grupa.

weird2Prva skupina, tada najpopularnija, mogla bi se nazvati horror/gotičkom/okultnom fikcijom. Kako sam naziv govori, naglasak ove tematske struje nalazi se na fantastici kao neprirodnom prodoru u svakodnevni svijet, što često rezultira katastrofalnim posljedicama. Svemir je podijeljen strogim granicama među svjetovima, a kontakti su nepoželjni i često razorni. Dakle, fantastika se percipira kao nešto neprirodno i strano, nešto što izvire iz tame i proganja „stvarni“ svijet, ne kao nešto poželjno i eskapistički, što su kasnije ljudi prigovarali Tolkienu. Čak ni unutar dječje književnosti onih dana, naročito na primjeru Lewisa Carrolla, drugi svjetovi nisu mjesta na kojima ljudi žele ostati. 

Tematski srodna struja ovoj je takozvani magijski realizam, gdje je radnja također najčešće smještena u stvarnome svijetu, ali za razliku od prve skupine, ovdje fantastika nije neželjeni uljez, već je prikazana kao normalni dio svakodnevice, do te mjere da se često ni ne percipira kao fantastika. Isto tako, iracionalni horror zamjenjuje racionalni okultizam koji pokušava kozmičkim zakonima objasniti moguće poveznice među svjetovima i utvrditi jedine moguće načine njihove međusobne interakcije. 

U treću grupu svrstat ćemo epsku fantastiku, koja je onih dana obuhvaćala i ono što danas nazivamo alternativnom poviješću, tj. povijesnom fantastikom, kao i herojsku fantastiku, a razliku su činili tek različiti fokusi ; na putovanje ili misiju kod epske fantastike (primjer: Gospodar prstenova), pothvate određenog heroja kod herojske (primjer: W. Morris) i neki povijesni ili mitološki događaj bez glavnog junaka ili određene misije, dakle, svojevrsnu epohalnu interakciju različitih elemenata što je dovelo do neke promjene ili rata, što je karakteristika povijesnog fantasyja (djelomično kod E. R. R. Eddisona, ali izrazito kod Waltonove).

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona