Lesserton and Mor: prikaz modula za Labyrinth Lord RPG

Autori: Joel Sparks, Jeff Sparks
Ilustrator: Steve Zeiser
Medij: tisak (boxed set), PDF
Broj stranica: tri knjižice od 16, 68 i 28 stranica
Naslovnica: u boji
Unutrašnjost: crno-bijela

Proizvod koji ćemo vam predstaviti u ovom članku najnoviji je izdanak "old school" RPG renesanse nastale posljednjih 5-6 godina objavljivanjem niza tzv. retro klonova - novih, prilagođenih reizdanja starih out of print edicija D&D-a.

Jedan od takvih poznatijih retro klonova jest Labyrinth Lord (LL) od Goblinoid Gamesa iza kojeg, neočekivano, stoji jedan Europljanin, točnije Nijemac – Daniel Proctor. Ideja vodilja iza LL projekta je omogućavanje trećim stranama, malim (i velikim) izdavačima, objavljivanja gaming materijala kompatibilnog sa starim izdanjima D&D-a koji bi u suprotnom otišli u ropotarnicu RPG povijesti i sigurni zaborav. Lesserton and Mor je upravo takvo izdanje male izdavačke kuće Faster Monkey Games koju čine dva brata – Joel i Jeff Sparks.

Riječ je o takozvanom modulu, što je u slengu RPG scene 70-tih i 80-tih godina ime za set od nekoliko knjižica, za sandbox igranje na lokaciji naselja Lesserton i drevnih ruševina Mora, negdašnjeg bastiona ljudske civilizacije, a sada hrpi kamenja nastanjenoj plemenima poluorkova. Konkretno govoreći, kompletan modul sastoji se od Player's Guide to Lesserton, Referee's Guide to Lesserton, Referee's Guide to Mor te kolorirane heksagonalne karte ruševina Mora.

players_guideVodič za igrače je knjižica od 16 stranica koja detaljnije opisuje trgovačko naselje Lesserton nastalo od preživjelih izbjeglica iz obližnjeg Mora, to jest onoga što je preostalo od njega kada ga je sravnila horda pod vodstvom bezimenog poluorka. U zgodnom formatu za upoznavanje s atmosferom avanture, igračima su na raspolaganju šarolike informacije o stanovnicima Lessertona, kvartovima, dućanima i birtijama u gradu; zakonskim regulacijama javnog reda i mira, igrama na sreću (ili kockanju, narodski rečeno) te stvaranju i igranju pripadnika autohtone vrste poluorkova – tzv. orkina.

Ostale dvije knjižice namijenjene su za Game Mastere odnosno refereejeve (stari izraz već spomenutog slenga za "suce" koji su vodili sessione u prvim RPG igrama) i detaljnije pokrivaju Lesserton i ruševine Mora. Vodič za Lesserton čini centralni dio modula sa svojih 68 stranica punih sočnih detalja. Tako su pored nezaobilazne povijesti samog gradića prikazana i pravila (s dosta random tablica) za avanture u gradu. Igrače prilikom izlaska u grad (bilo da traže pustolovinu, romansu ili samo dobru cugu) tako mogu zadesiti razne nezgode: od epskog mamurluka i buđenja u mračnoj uličici goli i bosi, preko kontrakcije spolnih bolesti, do stvaranja dugova i neprijatelja među lokalnim stanovništvom. A tu je i zgodni detalj: igrači, naime, legitimno zarađuju XP za tulumarenje i trošenje zlatnika na noćne provode! Vodič sadrži i 140 različitih NPC-ova (!), desetak zapleta za avanture, a ima i detaljne inventare s cijenama svih dućana u gradu. Šlag na kraju je i "detektivska" gradska avantura Deadly Chances koja uključuje polutane i vukodlake. referees_guide_lessertonDrugi dio je vodič za Mor, nešto kraće izdanje (28 stranica) koje isključivo pokriva pravila i opcije za istraživanje ruševina drevnog Mora. Za razliku od tipičnih podzemnih tamnica, ruševine čine veliku otvorenu strukturu gdje su mogući različiti susreti i pronalasci. Prateća karta Mora podijeljena je na septekse, osnovne organizacijske oblike sačinjene od sedam heksagona, putem kojih GM-ovi mogu pripremati random lokacije i sadržaj ruševina. U tu svrhu priložene su korisne tablice za izradu uvjerljivih gradskih ruševina kao i enocountera s trenutnim žiteljima koji se dijele na wandering monsters (od ankhega do zombija) i weirdness (npr. party mrtvih NPC-a, ostaci logora, arheološka iskopina, natprirodne manifestacije, zone divlje magije i sl.). Svaki unos na glavnim tablicama obično ima vlastitu podtablicu tako da su varijacije krajnjih rezultata zbilja širokog raspona. Na kraju je priložena i kratka avantura Below the Jade Temple koja igrače vodi u unutrašnjost ruševina tragom jedne primamljive glasine.

Interesantan je pokušaj izdavača da s jednim sandbox (sinonim za otvorenu kampanju u kojoj igrači svojim postupcima i prijedlozima sami biraju smjer avanture) modulom integriraju osnovne postulate old school RPG-a (kill, pillage, XP) u uvjerljivu fantasy logiku konkretnog mikro okruženja. Naime, sve u modulu je podešeno da pljačkaško-istraživački izleti u ruševine imaju "smisla". Tako primjerice, cijeli gradić Lesserton egzistira na tercijarnom sektoru – pružanju usluga došljacima i pustolovima bilo da je riječ o prodaji magic potiona ili upražnjavanju nekih prizemnijih tjelesnih potreba. Nadalje, Ruševine Mora nisu samo tamnica koju treba očistiti već predstavljaju svojevrsni živući ekosistem nastanjen nekolicinom orkin plemena i ostalom marvom: najveća plemena kontroliraju određena područja ruševina i trguju primitivnim resursima (halucinogeni med; užad od niti divovskih pauka; koplja umočena u otrovne žlijezde velikih žaba i sl.). Jedna od zgodnih novotarija za igrače odnosno njihove likove jest mogućnost uplaćivanja vlastite otkupnine u slučaju da ih otmu neka od orkin plemena u ruševinama. Za malu naknadu i uplatu od 100 zlatnika kod lokalnog osiguravatelja PC prima značku koja ga identificira kao nosioca otkupnine, što mu vjerojatno može spasiti živu glavu unutar zidina. Manja zamjerka ide na visinu populacije Lessertona (7000) koja je za gradić koji živi samo od došljaka a smješten je na jedinoj stijeni usred močvare svakako pretjerano, no to je podložno laganom modificiranju.

referees_guide_morGrafički izgled Lesserton and Mora prati estetiku starih modula, stoga ne očekujte kolor ekstravagancije Wizardsa i Paizoa na koje ste navikli posljednjih godina. Iako neće svima biti po guštu, crno bijele ilustracije Steve Ziesera imaju onaj neodoljivo naivni, underground šarm ranih D&D izdanja.

Unatoč cijenama od 16 dolara (za pdf) i 30 dolara (za tiskanu verziju), koje za naše prilike mogu izgledati (pre)visokima, riječ je o dobrom i isplativom proizvodu malog izdavača s masu kvalitetnog sadržaja. Univerzalna kompatibilnost s drugim klasičnim epic fantasy sistemima daje priliku GM-ovima uzeti najbolje i najprikladnije dijelove (random tablice, NPC-ove, lokacije...) za njihove vlastite homemade avanture i kampanje. Modul je dušu dao za baš takvo 'posuđivanje' materijala i poticanje inspiracije, pa tako materijal iz modula uz manje prilagodbe možete iskoristiti za primjerice Pathfinder avanturu. Iako neki komentari tvrde da materijal nije najprikladniji za početnike, potpisnik ovih redaka drugačijeg je mišljenja. Modul je dobro napisan i jednostavan za korištenje, a NPC indeks i bookmarksi (u PDF verziji) omogućuju lagano vođenje i traženje potrebnih informacija u kratkom vremenu. Jasno, obzirom da je materijal optimiziran za sandbox igranje nužna je osnovna priprema prije samog sessiona. No, priložene dvije avanture dat će dovoljno štofa za uhodavanje čak i totalnim njubarama na GM-ovom stolcu.