godzilla2Prošle su već su četiri godine od kada je Ken Watabane, u prethodnom filmu, izgovorio glasovitu rečenicu: "Let them fight". Tada se naslovno čudovište borilo protiv malo poznatog MUTO-a. Ovoga puta će kralj svih čudovišta morati izaći na kraj, ne s jednim, nego s tri čudovišna bića: Rodanom, Mothrom i Kingom Ghidorahom. Kako ta bića izgledaju možete pogledati u novome traileru za film Godzilla: King of the Monsters.

marvels daredevilMali šok je odjeknuo internetom kad je Netflix izjavio kako neće biti 4. sezone "Daredevila". "Marvelov Daredevil se neće vratiti u 4. sezoni na Netflixu" - izjavio je Netflix za CNN. Slijepog odvjetnika iz Hell's Kitchen možda nastavimo gledati negdje drugdje... nadamo se.

grrmartin 300yearsPomahnitalo krenuh 14. listopada na Martinov blog na kojem je objavio vijest o datumu izlaska novog štiva iz serijala "A Song of Ice and Fire". Povratak u Westeros omogućio nam je već danas, pustivši u prodaju prvu od dvije knjige "Fire and Blood: 300 Years Before A Game of Thrones (A Targaryen History)".

HP wizards uniteSredine doslovno nema kad se spomene Harry Potter. Ako spadate u kategoriju obožavatelja sigurni smo da će Vas zainteresirati vijest, ali i mogućnost predbilježbe na igru koju mnogi u svijetu s nestrpljenjem očekuju.

kruna ponoci 2D

Drugi nastavak svjetski poznate tetralogije "Prijestolje od stakla" je objavljen u hrvatskom prijevodu. Pod nasovom "Kruna ponoći" Celaena Sardothien nastavlja obavljati svoju dužnost kao kraljev ubojica, ali na svoj način.

Kostimografija: Matrix - Odijevajući budućnost

Autor: Belmorn

Morpheus-Red-or-Blue-Pill-the-matrixKostimografiju možemo promotriti kao uvod u svijet mašte. Bilo da je riječ o nekom kazališnom ili filmskom djelu, kostimografija je složen i zahtjevan stvaralački proces jer se tu uvijek radi o kreiranju ne samo odjeće, već i karaktera likova kroz njihovu odjeću. 

No, ne ovise samo karakter likova i njihove osobine o tome, već i priča u koju su uklopljeni kao i filmski ili kazališni žanr, mjesto zbivanja te vrijeme u koje su smješteni likovi. Sva ta pitanja moraju biti uključena u razvoj kostima kako bi prikaz bio potpun. Ovdje ćemo pogledati kako kostim funkcionira u žanru znanstvene fantastike. Svi uglavnom zamišljamo vrlo neobične, nenosive kostime od nikad viđenih materijala kao prikaz utopijske budućnosti. Je li to doista tako saznat ćemo u maloj analizi kostima filma Matrix.  Vjerujem da je svima film više-manje poznat i da svi prepoznajete onaj specifični crni kaput koji nosi Neo (Keanu Reeves) u scenama spašavanja Morpheusa (Laurence Fishburne). Odjeću je kreirala kostimografkinja Kym Barrett koja navodi kako je rabila svega nekoliko materijala i pokušala uklopiti kostime u priču. 

neo1Radnja se događa u budućnosti  iako isprva izgleda kao atipičan futuristički film jer se radnja prebacuje iz 1999. godine u 2199. godinu stvarnosti. Ovdje su predstavljena dva svijeta: onaj stvarni i svijet sadržan u matrici. Ako postoje dva svijeta, znači da moraju postojati i dvije protivničke strane - dobro i zlo, kako to inače bude, samo što su ovoga puta uloge malo izmijenjene. Glavni junaci su Neo, Morpheus i Trinity. Neo ima dva identiteta od samog početka: kao Thomas Anderson, kompjuterski programer za „uglednu firmu“ i kao Neo, haker koji je istraživao granice  između elektroničkih komunikacijskih kanala. Prvi put ga upoznajemo dok se nalazi u uredu. Odjeven je u poslovno odijelo: sako i hlače od tvida, bijela košulja ugurana u hlače i kravata. Ovdje odjeća ima funkciju da uklopi svog nositelja u masu, da ga obezliči, da se ničime ne izdvaja jer on je samo potrošna roba, netko tko radi u kartonskoj kutiji od 4m². morpheusU idućoj sekvenci upoznajemo Morpheusa (Laurence Fishburne), kapetana broda Nebuchadnezzar. Morpheus je lik koji vjeruje kako je Neo 'taj', on je također osoba koja uvodi Nea u stvarni svijet i objašnjava mu simulirani svijet matrice. Prilikom upoznavanja, a i svaki put kad se nalazi u matrici, Morpheus nosi crni kožni kaput koji mu zakriva tijelo od vrata pa sve do poda. Doima se kao da je hermetički zatvoren. Podignuti ovratnik kaputa mu seže do ispod brade naglašavajući skulpturalnu figuru. Ovdje kaput ima ulogu odvraćanja pažnje s tijela i negiranja tijela, usmjeravajući nas i Nea na ono što Morpheus govori.

Neo zadobije svoje pravo Ja u procesu čišćenja koje je prezentirano slikama nasilnog 'rođenja'. U stvarnom svijetu on je gol, spojen na različite prekidače u čahuri ispunjenoj sluzi. Nakon tzv. rođenja njegovo tijelo prolazi kroz proces obnove i odbacivanja mehaničkih dodataka, moglo bi se reći kako se radi o svojevrsnoj de-kiborgizaciji. Iz tekućeg tijela bez pravog identiteta u matrici, on se vraća fizičkom.

neoborn

Nakon oporavka, Neo se budi odjeven u polu-poderanu, blijedo zelenu pletenu vestu dugih rukava ispod koje ima običnu majicu. Nosi  crne kargo hlače i crne čizme sa puno učvršćivača.

neosleepneosshoesNakon njegovog buđenja upoznajemo ostatak posade, tzv. pobunjenike. Bitna činjenica je kako je odjeća pobunjenika na brodu i njegova slična, funkcionalna i oslobođena mode. Već iznošene majice zagasitih boja savršeno se uklapaju u okoliš broda na kojem borave, broda koji ne putuje svemirom nego podzemnim tunelima kanalizacije. A svaka grupa koja dijeli ideologiju, slična razmišljanja ili ukus, dijeli i zajedničku modu, odnosno antimodu. Njihova odjeća u matrici razlikuje se samo po tome što je 'novija', ideologija i jednak ukus su se i tamo projicirali, samo ovoga puta u crnom tonu i u mnogo, mnogo kože. Koža je izraz buntovništva, divljaštva i želje za promjenama. Kao i kod Marlona Branda u Divljaku (1953.), izraz bunta i odmetništva pojačan je kožnom motociklističkom jaknom i kožnim hlačama.

crewcrew2U bijelom prostoru konstrukta, tamo gdje je sve moguće, gdje mogu izabrati bilo što, počevši od odjeće pa do oružja, Morpheus, ovaj put odjeven u smeđe odijelo, tamnu košulju i zelenu kravatu, objašnjava Neu kako je ovdje on mentalna projekcija sebe u digitalnom obliku i Neo shvati kako se i njegov izgled s obzirom na promjenu okoliša promijenio. 

neomorpheusconstructwomaninred


 

Kostim igra bitnu ulogu u pripovjedačkom razvoju i identifikaciji karaktera. U kompjuterskoj simulaciji, Neo hoda pored Morpheusa u suprotnom smjeru od onog u kojem hodaju ljudi na ulici svi redom odjeveni u crno-bijelu odjeću, mnogi od njih imaju drugačiju vrstu uniforme uredskih radnika, bankara, policije, odvjetnika i mornara. Prisutna je dakako i žena odjevena u crvenu haljinu uskog kroja, naglašenih grudi, struka i bokova, plave kose sa crvenim ružem na usnama – klasična slika femme fatale. Ona se izdvaja iz gomile i služi za odvraćanje pažnje. Kasnije, kada Morpheus govori Neu o Matrici referira se na postapokaliptični svijet kao na „pustinju realnog“, frazu koju koristi filozof Jean Baudrillard u svojoj diskusiji o simulaciji. Kao takvi, Matrica i žena u crvenom, mogu se povezati s vizijom iz noćne more postmoderniteta u kojem je 'stvarnost' fikcija.

mrsmith3Glavni negativac u cijeloj priči je tzv. agent Smith (Hugo Weaving) koji svoj zadatak dijeli s još dvojicom likova. Oni čine trojstvo zla u matrici, a njihov je zadatak dobiti podatke o Zionu od Morpheusa. Prvo što primjećujemo jest to kako nisu odjeveni kao tipični zločinci, bitno se razlikuju od antagonista Dartha Vadera na primjer, ali u svojoj projekciji i dalje sadržavaju glavne elemente zla. Odjeveni su u identična sivo-zelena odijela, bijele košulje i kravate, uz nezaobilazne naočale. Odijela su savršeno ispeglana, košulje savršeno bijele, a cipele savršeno ulaštene, do te mjere da nas iritiraju svojom uglađenošću. Sva trojica su obrijani i imaju kratku kosu začešljanu unatrag.

mrsmithŠto to znači? To znači da je agent Smith obrnuta projekcija onoga što zapravo jest – iza besprijekornog odijela skriva se pulsirajuće zlo kojem se ljudi gade. Kao što sam već spomenula, agenti u svojim kostimima nemaju nikakvih dodirnih točaka sa simbolima pravih zločinaca kroz povijest (poput crnokošuljaša, vojske itd.), ili pak imaju? U suvremenom svijetu jedino zlo u čije ime se vrše ratovi, rade pritisci na ljude, ugnjetavanje i izrabljivanje je simbol – novac. To je ono što odijela reprezentiraju, poslovan svijet, burzu, a tri agenta predstavljaju tri zla ovog svijeta: izvršnu vlast, kapitalizam i korupciju. U filmu agent Smith želi doći do ključnih podataka zbog kojih bi imao apsolutnu moć i kontrolu nad svime što ljudi imaju. Zvuči poznato?

trinity-matrix-openingNa borbu za spas Morphepusa, Trinity i Neo kreću zajedno. Iako oboje u crnom, Trinity (Carrie-Anne Moss) je u svom sjajnom lateks kostimu, a Neo u svom matiranom vunenom kaputu. Njezino ime predstavlja trojstvo, ali ovaj put ne zla kao kod agenata, nego trojstvo koje simbolizira ljubav: Otac, Sin i Duh Sveti. U sceni u kojoj se nalazi s Neom u konstruktu, ponavljaju se njene pripijene hlače i top stegnut poput korzeta na leđima, uz iznimku kaputa dužine do iznad gležnja. Taj sjaj koji ju izdvaja od ostalih likova ključan je u sceni razbijenog stakla – sjaj lateksa produžuje njezino tijelo i stapa ga s razbijenim staklom.

neo3Neo je uglavnom prikazan kao ranjiv lik, karakter koji se još izgrađuje i uči vještinama. To se reflektiralo i kroz njegov kostim, koji ostavlja dojam da Neo još uvijek nije odlučio u što vjerovati. Njegova posljednja preobrazba događa se tek kada odluči spasiti Morpheusa. U matrici on nosi crni vuneni kaput, dugačak do polovice čizama koje su također izmijenjene. Izrađene od kože i učvršćene zakovicama, s dodanom kapicom preko prstiju napravljenom od željezne mrežice, odaju snagu i čvrst stav nositelja. Crna uska majica i hlače preko kojih su postavljeni opasači s različitim oružjem, kojih se Neo u trenutku suočavanja sa agentima u potpunosti rješava.

neosshoes2Kostimi u Matrixu su ključni indikatori razlike između 'realnog' ili 'hiperrealnog' (matrice) i stvarnog (postapokaliptični život na Morpheusovoj letjelici). Kao što se da zaključiti iz analize, u filmu nemamo tipičnu kostimografiju žanra znanstvene fantastike – kostimi korišteni u matrici su preslika mode 1990-ih godina, ali u 'stvarnosti' se nosi podrapana iznošena odjeća. Dakle, možemo zaključiti kako u budućnosti mode nema. Ovdje je tijelo glavni kostim, glavni nosioc promjena i metamorfoze. Istaknute su tenzije između gore navedenih stvarnosti gdje su užici postmodernog društva suprotstavljeni stvarnosti budućnosti iz noćne more što, paradoksalno, demonstrira ideale modernizma. U svakom filmu, pa tako i u ovom, kostim sadržava određenu simboliku koja se lako iščitava s nosioca, zapravo je on neodvojiv od svoje simbolične primjene. Iako ovdje kostimi ne prognoziraju kakva će se odjeća koristiti u budućnosti, važno je istaknuti kako se promijenio odnos prema tijelu. Ovdje je tijelo tehnološki instrument, materijal kojim se može manipulirati, u koji se upisuju programi i reflektiraju osobne projekcije sebe. Odnos tehnologija/tijelo možemo pronaći ne samo u filmu nego i u stvarnosti. Svaki dan gledamo kako tehnologija utječe na naš život pa time i na naše tijelo, a njegovom poboljšavanju i transformaciji kroz tehnologiju, počevši od mp3 playera, pa sve do ugrađivanja umjetnog kuka ili silikona, ne nazire se kraj. 

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona